Ten blog korzysta z plików cookies na zasadach określonych tutaj
Zamknij

O nas

LSW IP BLOG – o tym, co najważniejsze i inspirujące
w prawie własności intelektualnej, w tym m.in.
prawie autorskim, filmowym, reklamy, mediów, Internetu
dóbr osobistych i nowych technologii.

Nasz blog kierowany jest do twórców, producentów, ludzi mediów i branż kreatywnych,

jak również ludzi biznesu, którzy z własnością intelektualną stykają się na co dzień.
Dotykać będzie aspektów kultury, technologii, sztuki, rozrywki, reklamy, sportu, nauki.

Omawiamy ciekawe i przełomowe orzeczenia, przedstawiamy nasze
analizy i komentarze, zwracamy uwagę na praktyczne problemy
związane ze stosowaniem przepisów.

Blog tworzy zespół firmy prawniczej
LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy

INTERNET
Fanpage i profil użytkownika social media przedmiotami obrotu
Przypuszczam, że gdyby ktoś przeprowadził badania na ten  temat, okazałoby się, że każda większa szanująca się marka na rynku posiada swój fanpage na Facebooku, większość z nich ma Instagrama i niewiele mniej prowadzi Twittera. Trudno się dziwić, że wyżej wymienione portale społecznościowe są tak mocno eksploatowanym kanałem marketingowym, skoro – jeśli wierzyć zachodnim mediom – [...]

DANE OSOBOWE
RODO – czyli rewolucja w ochronie danych osobowych i prywatności w działalności domów mediowych i agencji reklamowych
Takiego scenariusza nie powstydziliby się nawet twórcy „Gry o Tron”. Ludzie i firmy żyją sobie spokojnie, tworzą kampanie reklamowe, profilują użytkowników, targetują behawioralnie, programmatic marketing się rozwija, aukcje RTB (Real-Time Bidding) wydają się niezachwianą przyszłością, co jakiś czas ktoś zrobi viralową kampanię, ktoś tworzy profile użytkowników sklepów internetowych, ktoś wyśle jakiś mailing albo zgubi pendrive. [...]

Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła listę 26. filmów, które będą mogły powalczyć o Oscara w kategorii pełnometrażowy film animowany. Wśród nominowanych są dwie wspaniałe produkcje powstałe z naszym prawnym wsparciem, „Twój Vincent” oraz „Magiczna zima Muminków”. Z niecierpliwością oczekujemy daty 23 stycznia. Jest to dzień, w którym Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosi pięć [...]

Przypuszczam, że gdyby ktoś przeprowadził badania na ten  temat, okazałoby się, że każda większa szanująca się marka na rynku posiada swój fanpage na Facebooku, większość z nich ma Instagrama i niewiele mniej prowadzi Twittera. Trudno się dziwić, że wyżej wymienione portale społecznościowe są tak mocno eksploatowanym kanałem marketingowym, skoro – jeśli wierzyć zachodnim mediom – [...]

Takiego scenariusza nie powstydziliby się nawet twórcy „Gry o Tron”. Ludzie i firmy żyją sobie spokojnie, tworzą kampanie reklamowe, profilują użytkowników, targetują behawioralnie, programmatic marketing się rozwija, aukcje RTB (Real-Time Bidding) wydają się niezachwianą przyszłością, co jakiś czas ktoś zrobi viralową kampanię, ktoś tworzy profile użytkowników sklepów internetowych, ktoś wyśle jakiś mailing albo zgubi pendrive. [...]

KONKURENCJA I KONSUMENCI
Pracownik odchodzi do konkurencji. Jak zabezpieczyć know-how firmy?
Prawo dostarcza kilku narzędzi zabezpieczających interesy przedsiębiorstwa na wypadek odejścia pracownika z cennym know-how do konkurencyjnej firmy. Takie transfery na rynku pracy są szczególnie niebezpieczne dla branży kreatywnej, agencji eventowych i incentivów, których dorobek opiera się właśnie na unikatowych koncepcjach, strategiach i kontaktach. Jakich mechanizmów prawnych używać, by zminimalizować ryzyko wycieku bezcennego know-how do konkurencji? [...]


BRAND
John Lemon vs. John Lennon – Imagine no possessions, I wonder if you can?
W ostatnim czasie burzę medialną wywołała sprawa katowickiej spółki „John Lemon”, którą pozwała przed holenderskim sądem Yoko Ono Lennon. Wdowa po muzyku zarzucała spółce naruszenie jej dóbr osobistych oraz praw do znaku towarowego „John Lennon”. Do rozwiązania sprawy przez sąd jednakże nie doszło, gdyż spór zakończył się ugodą. Gdyby jednak doszło do rozstrzygnięcia sądowego, czy [...]


INTERNET
Jak wykorzystać zgodnie z prawem popularność influencera?
W ostatnich czasach jesteśmy świadkami rozwoju ciekawego trendu w zakresie reklamy i promocji towarów i usług w Internecie, wykorzystującego popularność uznanych twórców blogów lub vlogów czy też kont w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube), których przyjęło się nazywać „influencerami”. Wykorzystywanie zjawiska popularności influencerów wiąże się z dużymi korzyściami dla reklamodawców, pozwala na kierowanie [...]


INTERNET
Ostrożnie z „lajkowaniem”?
„Lajk” – znak uniesionego kciuka z napisem „Lubię to!” – dokonał rewolucji w mediach społecznościowych. Nigdy wcześniej wyrażenie emocji w sieci nie było tak proste jak teraz, gdy wystarczy zaledwie jedno kliknięcie. Nic dziwnego, że średnie użycie tego przycisku na stronach internetowych wynosi kilkadziesiąt miliardów dziennie, a „lajki” mają już wymiar „mikrowaluty emocjonalnej”.   W [...]


DANE OSOBOWE
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – nowa rzeczywistość
Termin wejścia w życie - RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych[1]) zbliża się wielkimi krokami. 25 maja 2018 roku w sposób istotny zmienią się zasady ochrony danych osobowych w całej UE. Zmiany nie ominą również zasad wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Obecnie na gruncie obowiązujących przepisów, zgoda jest podstawową przesłanką (podstawą prawną) przetwarzania danych [...]


FILM I TV
Dlaczego warto rejestrować tytuły filmowe jako znaki towarowe ?
Obecnie na wzór naszych zachodnich sąsiadów polscy producenci filmów i seriali coraz częściej decydują się na zarejestrowanie tytułu utworu audiowizualnego jako znaku towarowego. Nie znaczy to, że w polskim Urzędzie Patentowym nie było do tej pory zarejestrowanych żadnych tytułów filmowych – już w latach 90. ub.w. ochroną cieszyły się takie tytuły jak „Seksmisja” czy „Vabank”, [...]


EVENTY
Odpowiedzialność organizatora eventu za szkodę
Organizacja eventu to w większości przypadków złożone przedsięwzięcie poprzedzone długimi przygotowaniami. Ale nawet najlepsze planowanie nie jest w stanie ustrzec przed wystąpieniem ewentualnych szkód oraz konsekwencjami finansowymi z tym związanymi. Temat odpowiedzialności za szkody wyrządzone przy organizacji eventu jest bardzo szeroki. Niniejszy artykuł wskazuje jedynie wybrane przypadki szkód oraz podstawowe informacje dotyczące odpowiedzialności za te [...]


FILM I TV
LSW festiwalowo
21 września debatowaliśmy podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. 4 października poprowadziliśmy wykład na Regiofund, a 20. porozmawiamy z producentami na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Nasza aktywna obecność na tych festiwalach nie jest przypadkowa. Od lat rozwijamy naszą specjalizację w zakresie prawa filmowego i wspieramy rodzimy rynek kinematograficzny. W 2016 r. wyprodukowano w Polsce 49 [...]


FILM I TV
Umowy opcji w przemyśle filmowym – dlaczego warto je stosować?
Bardzo często zdarza się, że dzieło filmowe oparte jest na już wcześniej istniejących, bardziej lub mniej znanych utworach literackich, np. powieściach („Forrest Gump” na podst. powieści W. Grooma o tym samym tytule), opowiadaniach („Nowy początek” na podst. opowiadania T. Chianga „Historia Twojego Życia”), utworach dramatycznych (np. „Kotka na gorącym blaszanym dachu” na podstawie dramatu Tennessy [...]


FILM I TV
LSW z debatą filmową na festiwalu w Gdyni
Z dumą informujemy, że poprowadzimy debatę praktyków o najlepszych sposobach finansowania filmów podczas festiwalu w Gdyni. Wiemy, że produkcja filmowa to proces wymagający wiele cierpliwości i pracy twórczej. Podstawą jest jednak finansowanie. Producenci filmowi najczęściej korzystają ze środków publicznych. Tymczasem są również inne źródła, o których opowiemy 21 września o godz. 15.30  podczas 42. Festiwalu [...]


DANE OSOBOWE
Rewolucja w ochronie danych RODO - powstały projekty polskich ustaw
Szanowni Czytelnicy,   Dziś na stronach rządowych opublikowano wstępne projekty nowych polskich ustaw dotyczących przetwarzania danych osobowych, które stanowić będą uzupełnienie unijnego rozporządzenia nr 2016/679 (tzw. RODO). Nowa ustawa „o ochronie danych osobowych” - uszczuplona o zasady przetwarzania, które przeniesione zostały do treści RODO – reguluje przede wszystkim sposób funkcjonowania GIODO, tryb postępowań toczonych przed [...]


FILM I TV
Nietuzinkowa produkcja filmowa dla dzieci ze wsparciem LSW
Polscy twórcy filmowi rzadko są zainteresowani kinem dziecięcym. Tym bardziej cieszy nas, że mogliśmy brać udział w wyjątkowym projekcie, jakim jest film „Tarapaty”.   Marta Karwowska, reżyserka i scenarzystka, w niezwykle przekonujący sposób opowiedziała historię samotnej Julki i jej przyjaciela Olka, którzy odkrywają plan mający doprowadzić ich do skarbu, po drodze wplątuję ich za to [...]


KONKURENCJA I KONSUMENCI
Ochrona patentowa produktów leczniczych w Polsce
Ochrona patentowa produktu leczniczego trwa 20 lat. Jednakże czasochłonny proces rejestracji leków skutkuje tym, że producent chronionego leku korzysta z monopolu patentowego znacznie krócej. Z tego względu wprowadzono instrumenty, za pomocą których koncerny farmaceutyczne mogą dłużej czerpać korzyści z wyłączności na rynku. W sierpniu 2015 roku przedsiębiorstwo farmaceutyczne Turing Pharmaceuticals nabyło licencję na wyłączną dystrybucję leku Daraprim w Stanach [...]


BRAND
„J’adore” vs. „A Adoration” – czyli o uprzywilejowanym statusie właścicieli renomowanych znaków towarowych
Impulsem do podzielenia się rozważaniami na temat pojęcia renomy w świecie znaków towarowych oraz statusu renomowanych znaków towarowych był czerwcowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II GSK 2782/15). Dotyczył on sprawy odmowy uznania sprzeciwu Parfums Christian Dior z Paryża przez Urząd Patentowy RP wobec znaku towarowego słowno-graficznego „A Adoration” zgłoszonego przez polską spółkę Interton sp. [...]


BRAND
Czy kolor może być zarejestrowany jako znak towarowy?
Zarejestrowanie znaku towarowego upoważnia uprawnionego do używania go na wyłączność. W świetle przepisów UE znak może składać się z dowolnego oznaczenia lub formy graficznej, jednak musi posiadać elementy odróżniające od towarów i usług innego przedsiębiorcy. Czy czerwona podeszwa stworzona przez francuskiego projektanta jest wystarczającym charakterystycznym elementem pozwalającym na rejestrację jej jako znak towarowy? O tym [...]


DANE OSOBOWE
Lokalizowanie w aplikacjach mobilnych. Jak działać zgodnie z przepisami?
W ostatnim czasie wśród unijnych instytucji możemy zaobserwować wzmożoną aktywność prawodawczą, której celem jest wzmocnienie prawa do prywatności obywateli. Na pierwszy plan wysuwają się w tym zakresie dwa nowe unijne rozporządzenia: o ochronie danych osobowych (RODO) oraz o prywatności i łączności elektronicznej (ePrivacy), które mają wejść w życie w maju 2018 roku. Zastąpią one „wysłużone” [...]


EVENTY
Wizerunki osób utrwalone na eventach: zasady wykorzystywania
Każdy organizator eventu korporacyjnego, koncertu, imprezy plenerowej, konferencji itp. prędzej czy później musi zmierzyć się z kwestią wykorzystania wizerunku  uczestników, niezależnie od tego, czy są to artyści, prelegenci, personel obsługujący, czy sami goście. Przede wszystkim należy podkreślić, że prawo do wizerunku należy do dóbr osobistych, które przysługują każdemu człowiekowi i podlegają ochronie wynikającej z przepisów [...]


BRAND
Supreme Court daje zielone światło rejestrowaniu wulgarnych znaków towarowych
Nieco ponad dwa tygodnie temu amerykański Sąd Najwyższy wydał wyrok, który wstrząsnął opinią publiczną. W sprawie Matal vs. Tam[1] sędziowie orzekli o niekonstytucyjności przepisu prawa znaków towarowych (the Lanham Act), na podstawie którego Urząd Patentowy Stanów Zjednoczonych Ameryki dotychczas odmawiał rejestracji znaków towarowych będących oznaczeniami zawierającymi w sobie elementy pogardliwe, obraźliwe lub wulgarne wobec jakiejkolwiek [...]


BRAND
Postacie fikcyjne i tytuły utworów jako znaki towarowe Unii Europejskiej
Niektóre postaci fikcyjne i tytuły utworów stanowią marki same w sobie, więc użycie ich jako słownych znaków towarowych może wydawać się naturalną konsekwencją takiego stanu rzeczy. Co w przypadku, gdy chcielibyśmy zarejestrować jako unijny znak towarowy imię znanego bohatera albo tytuł książki czy filmu?   Baza na stronie EUIPO optymistycznie informuje, że statusem znaków towarowych [...]


BRAND
Znaki towarowe prościej i szybciej. Ale czy bezpieczniej?
Wszelkie uproszczenia, pociągają za sobą konsekwencje i nie zawsze muszą iść w parze z bezpieczeństwem. Zmiana dotycząca sposobu rejestracji znaków towarowych, wydawało by się ściśle proceduralna, jeśli tylko jej się bliżej przyjrzeć, ma ogromny wpływ na tych, którzy prawo do znaku nabyli już dawno i przyzwyczaili się, że nad ochroną ich skrzętnie zaprojektowanego i promowanego [...]


FILM I TV
Jak długo czekać z pozywaniem amerykańskiej wytwórni filmowej?
W Stanach Zjednoczonych kwestia procesowego timingu nie jest taka prosta jak w Polsce. Oprócz przepisów, określanych jako statute of limitations, występuje tam też stosowana przez sądy doktryna zwłoki, doctrine of laches, uniemożliwiająca dochodzenie roszczeń w przypadkach, w których wiązałoby się to z nadmiernym uszczerbkiem  dla pozwanych. Amerykańskie sądy nie zawsze są jednak zgodne w swoich [...]


FILM I TV
Instrukcja pakietu ubezpieczeniowego utworem?
Sąd Najwyższy uznał, że pomysł na pakiet ubezpieczeniowy zapisany w formie instrukcji jego stosowania stanowi utwór i podlega ochronie prawno-autorskiej. Warto na ten wyrok zwrócić uwagę, bowiem pomysł czy idea nie stanowią utworu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i nie podlegają ochronie w tym [...]


FILM I TV
Kiedy trzeba płacić ZAiKS?
Radio w supermarkecie, telewizor w hotelowym pokoju, muzyka na ogólnodostępnej imprezie. Podpowiadamy, kiedy za ich wykorzystanie należy uiszczać opłaty na rzecz organizacji zarządzających prawami autorskimi.   Zasadniczo właściciele hoteli, restauracji, centrów handlowych, sklepów wielkopowierzchniowych są  zobowiązani do uiszczania wynagrodzenia twórcom, artystom wykonawcom, producentom fonogramów i wideogramów za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania (np. ZAiKS, STOART) za [...]


B+R (R&D)
Prawnicy LSW ponownie wyróżnieni w rankingu Chambers
Jesteśmy dumni, że kolejny rok z rzędu zespół IP/TMT LSW i indywidualnie Maciej Kubiak oraz Maciej Ślusarek zostali wyróżnieni w rankingu Chambers Europe 2017 jako czołowi eksperci  w dziedzinie prawa własności intelektualnej (IP) oraz technologii i mediów  (TMT). Chambers Global to renomowany przewodnik po rynkach usług prawnych ogłaszany co roku w formie klasyfikacji rankingowej. Analitycy [...]


LSW
Wszystkie odcienie… Szarej. Czyli co ma wspólnego własność intelektualna z przeprowadzką.
Już Heraklit z Efezu widział w zmianie centralny element wszechświata, tudzież sposób na jego definicję. Jego panta rhei (wszystko płynie) odnosi się również do biznesowych realiów dzisiejszego świata. Zmiana dosięga także LSW, a konkretniej naszą siedzibę. Redakcja bloga wraz z całym zespołem warszawskiego biura przenosi się od 3 kwietnia z ul. Łowickiej 62 na Szarą [...]


B+R (R&D)
„Ja, robot” – czy rozwój robotyki i sztucznej inteligencji da się uregulować prawem? (cz. I)
Robot nie może skrzywdzić ludzkości, lub poprzez zaniechanie działania doprowadzić do uszczerbku dla ludzkości - to prawo nadrzędne sformułowane wiele lat temu przez Isaaca Asimova, traktowane było jako przejaw futurystycznego myślenia. Dziś to już  nie kwestia przyszłości, ale realiów. Rozpoczyna się epoka, w której zaczną nas otaczać androidy, tworzone na ludzkie podobieństwo, a wiele decyzji [...]


FILM I TV
Muzyk koncertowy nie zawsze jest twórcą
Sąd Najwyższy uznał, że  jednorazowe wykonanie koncertu przez muzyka, członka orkiestry, nie tworzy dzieła, nie można mówić bowiem w takich przypadkach o rezultacie, a jedynie o należytej staranności. SN uznał, że w takich przypadkach organizatora oraz muzyka nie łączy umowa o dzieło a umowa o świadczenie usług (wyrok z 10 stycznia br. sygn. III UK [...]


FILM I TV
LSW zaprasza na najnowszy film Agnieszki Holland
Nagrodzony na festiwalu w Berlinie „Pokot” to kolejna polska produkcja powstała z naszym prawnym wsparciem. Premiera odbędzie się 24 lutego. Serdecznie zapraszamy do kin.   Trzeci rok z rzędu polscy filmowcy są nagradzani w Berlinie. Agnieszka Holland otrzymała nagrodę im. Alfreda Bauera „za otwieranie nowych perspektyw w sztuce filmowej”. Maggie Gyllenhall wręczając wyróżnienie reżyserce, podkreśliła [...]


EVENTY
Jak nie dać sobie skraść pomysłu na event? Podstawowe zasady ochrony konceptów
Chociaż mogłoby się wydawać, że sam pomysł to za mało, by móc przedsięwziąć kroki prawne w celu jego ochrony, w rzeczywistości czasem bywa to możliwe. Wystarczy mieć odpowiednie narzędzia. I rzecz jasna wiedzieć, jak i kiedy właściwie ich używać.   Wszystko zaczyna się od idei. Od pomysłu, który ewoluuje do bardziej zaawansowanego konceptu, przybiera coraz [...]


FILM I TV
Rekord w polskich kinach: najpopularniejsze filmy 2016 r.
Polskie kina sprzedały w minionym roku prawie 52 mln biletów, to rekord dekady! Tylko na polskie produkcje wybrało się 13 mln osób, a najchętniej oglądanym filmem był „Pitbull. Niebezpieczne kobiety”. A że branża filmowa jest nam szczególnie bliska, pochylamy się nad zeszłorocznym tzw. box officem, czyli liczbą sprzedanych biletów w kinach oraz dochodach z nich [...]


INTERNET
Trybunał Sprawiedliwości UE o dwukrotności stosownego wynagrodzenia z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
TSUE w wydanym 25 stycznia 2017 r. wyroku (w sprawie C-367/15 Stowarzyszenie OTK vs. Stowarzyszenie Filmowców Polskich) uznał za zgodny z prawem UE przepis ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych („pr. aut.”) pozwalający właścicielowi majątkowych praw autorskich na żądanie od naruszyciela tych praw sumy odpowiadającej dwukrotności stosownego wynagrodzenia, [...]


E-COMMERCE
Przedsiębiorco, spór z konsumentem nie musi skończyć się w sądzie
Przeszło dwa tygodnie temu w życie weszła ustawa o pozasądowym rozwiązywania sporów konsumenckich, mająca wprowadzić szybki i tani sposób rozwiązywania sporów, jednolity na terenie całej UE – istotny również dla branży e-commerce. O tym czy i jak sprawdzi się nowy system, przekonamy się z czasem.   Od ponad dwóch tygodni obowiązuje ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu [...]


FILM I TV
Wspieramy Loving Vincenta oraz Muminki - produkcje animowane z szansą na Oscara
Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła listę 26. filmów, które będą mogły powalczyć o Oscara w kategorii pełnometrażowy film animowany. Wśród nominowanych są dwie wspaniałe produkcje powstałe z naszym prawnym wsparciem, „Twój Vincent” oraz „Magiczna zima Muminków”. Z niecierpliwością oczekujemy daty 23 stycznia. Jest to dzień, w którym Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosi pięć [...]


O nas

LSW IP BLOG – o tym, co najważniejsze i inspirujące
w prawie własności intelektualnej, w tym m.in.
prawie autorskim, filmowym, reklamy, mediów, Internetu
dóbr osobistych i nowych technologii.

Nasz blog kierowany jest do twórców, producentów, ludzi mediów i branż kreatywnych,

jak również ludzi biznesu, którzy z własnością intelektualną stykają się na co dzień.
Dotykać będzie aspektów kultury, technologii, sztuki, rozrywki, reklamy, sportu, nauki.

Omawiamy ciekawe i przełomowe orzeczenia, przedstawiamy nasze
analizy i komentarze, zwracamy uwagę na praktyczne problemy
związane ze stosowaniem przepisów.

Blog tworzy zespół firmy prawniczej
LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy


INTERNET
Fanpage i profil użytkownika social media przedmiotami obrotu
Przypuszczam, że gdyby ktoś przeprowadził badania na ten  temat, okazałoby się, że każda większa szanująca się marka na rynku posiada swój fanpage na Facebooku, większość z nich ma Instagrama i niewiele mniej prowadzi Twittera. Trudno się dziwić, że wyżej wymienione portale społecznościowe są tak mocno eksploatowanym kanałem marketingowym, skoro – jeśli wierzyć zachodnim mediom – [...]


DANE OSOBOWE
RODO – czyli rewolucja w ochronie danych osobowych i prywatności w działalności domów mediowych i agencji reklamowych
Takiego scenariusza nie powstydziliby się nawet twórcy „Gry o Tron”. Ludzie i firmy żyją sobie spokojnie, tworzą kampanie reklamowe, profilują użytkowników, targetują behawioralnie, programmatic marketing się rozwija, aukcje RTB (Real-Time Bidding) wydają się niezachwianą przyszłością, co jakiś czas ktoś zrobi viralową kampanię, ktoś tworzy profile użytkowników sklepów internetowych, ktoś wyśle jakiś mailing albo zgubi pendrive. [...]


KONKURENCJA I KONSUMENCI
Pracownik odchodzi do konkurencji. Jak zabezpieczyć know-how firmy?
Prawo dostarcza kilku narzędzi zabezpieczających interesy przedsiębiorstwa na wypadek odejścia pracownika z cennym know-how do konkurencyjnej firmy. Takie transfery na rynku pracy są szczególnie niebezpieczne dla branży kreatywnej, agencji eventowych i incentivów, których dorobek opiera się właśnie na unikatowych koncepcjach, strategiach i kontaktach. Jakich mechanizmów prawnych używać, by zminimalizować ryzyko wycieku bezcennego know-how do konkurencji? [...]


BRAND
John Lemon vs. John Lennon – Imagine no possessions, I wonder if you can?
W ostatnim czasie burzę medialną wywołała sprawa katowickiej spółki „John Lemon”, którą pozwała przed holenderskim sądem Yoko Ono Lennon. Wdowa po muzyku zarzucała spółce naruszenie jej dóbr osobistych oraz praw do znaku towarowego „John Lennon”. Do rozwiązania sprawy przez sąd jednakże nie doszło, gdyż spór zakończył się ugodą. Gdyby jednak doszło do rozstrzygnięcia sądowego, czy [...]


INTERNET
Jak wykorzystać zgodnie z prawem popularność influencera?
W ostatnich czasach jesteśmy świadkami rozwoju ciekawego trendu w zakresie reklamy i promocji towarów i usług w Internecie, wykorzystującego popularność uznanych twórców blogów lub vlogów czy też kont w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube), których przyjęło się nazywać „influencerami”. Wykorzystywanie zjawiska popularności influencerów wiąże się z dużymi korzyściami dla reklamodawców, pozwala na kierowanie [...]


INTERNET
Ostrożnie z „lajkowaniem”?
„Lajk” – znak uniesionego kciuka z napisem „Lubię to!” – dokonał rewolucji w mediach społecznościowych. Nigdy wcześniej wyrażenie emocji w sieci nie było tak proste jak teraz, gdy wystarczy zaledwie jedno kliknięcie. Nic dziwnego, że średnie użycie tego przycisku na stronach internetowych wynosi kilkadziesiąt miliardów dziennie, a „lajki” mają już wymiar „mikrowaluty emocjonalnej”.   W [...]


DANE OSOBOWE
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych – nowa rzeczywistość
Termin wejścia w życie - RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych[1]) zbliża się wielkimi krokami. 25 maja 2018 roku w sposób istotny zmienią się zasady ochrony danych osobowych w całej UE. Zmiany nie ominą również zasad wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Obecnie na gruncie obowiązujących przepisów, zgoda jest podstawową przesłanką (podstawą prawną) przetwarzania danych [...]


FILM I TV
Dlaczego warto rejestrować tytuły filmowe jako znaki towarowe ?
Obecnie na wzór naszych zachodnich sąsiadów polscy producenci filmów i seriali coraz częściej decydują się na zarejestrowanie tytułu utworu audiowizualnego jako znaku towarowego. Nie znaczy to, że w polskim Urzędzie Patentowym nie było do tej pory zarejestrowanych żadnych tytułów filmowych – już w latach 90. ub.w. ochroną cieszyły się takie tytuły jak „Seksmisja” czy „Vabank”, [...]


EVENTY
Odpowiedzialność organizatora eventu za szkodę
Organizacja eventu to w większości przypadków złożone przedsięwzięcie poprzedzone długimi przygotowaniami. Ale nawet najlepsze planowanie nie jest w stanie ustrzec przed wystąpieniem ewentualnych szkód oraz konsekwencjami finansowymi z tym związanymi. Temat odpowiedzialności za szkody wyrządzone przy organizacji eventu jest bardzo szeroki. Niniejszy artykuł wskazuje jedynie wybrane przypadki szkód oraz podstawowe informacje dotyczące odpowiedzialności za te [...]


FILM I TV
LSW festiwalowo
21 września debatowaliśmy podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. 4 października poprowadziliśmy wykład na Regiofund, a 20. porozmawiamy z producentami na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Nasza aktywna obecność na tych festiwalach nie jest przypadkowa. Od lat rozwijamy naszą specjalizację w zakresie prawa filmowego i wspieramy rodzimy rynek kinematograficzny. W 2016 r. wyprodukowano w Polsce 49 [...]


FILM I TV
Umowy opcji w przemyśle filmowym – dlaczego warto je stosować?
Bardzo często zdarza się, że dzieło filmowe oparte jest na już wcześniej istniejących, bardziej lub mniej znanych utworach literackich, np. powieściach („Forrest Gump” na podst. powieści W. Grooma o tym samym tytule), opowiadaniach („Nowy początek” na podst. opowiadania T. Chianga „Historia Twojego Życia”), utworach dramatycznych (np. „Kotka na gorącym blaszanym dachu” na podstawie dramatu Tennessy [...]


FILM I TV
LSW z debatą filmową na festiwalu w Gdyni
Z dumą informujemy, że poprowadzimy debatę praktyków o najlepszych sposobach finansowania filmów podczas festiwalu w Gdyni. Wiemy, że produkcja filmowa to proces wymagający wiele cierpliwości i pracy twórczej. Podstawą jest jednak finansowanie. Producenci filmowi najczęściej korzystają ze środków publicznych. Tymczasem są również inne źródła, o których opowiemy 21 września o godz. 15.30  podczas 42. Festiwalu [...]


DANE OSOBOWE
Rewolucja w ochronie danych RODO - powstały projekty polskich ustaw
Szanowni Czytelnicy,   Dziś na stronach rządowych opublikowano wstępne projekty nowych polskich ustaw dotyczących przetwarzania danych osobowych, które stanowić będą uzupełnienie unijnego rozporządzenia nr 2016/679 (tzw. RODO). Nowa ustawa „o ochronie danych osobowych” - uszczuplona o zasady przetwarzania, które przeniesione zostały do treści RODO – reguluje przede wszystkim sposób funkcjonowania GIODO, tryb postępowań toczonych przed [...]


FILM I TV
Nietuzinkowa produkcja filmowa dla dzieci ze wsparciem LSW
Polscy twórcy filmowi rzadko są zainteresowani kinem dziecięcym. Tym bardziej cieszy nas, że mogliśmy brać udział w wyjątkowym projekcie, jakim jest film „Tarapaty”.   Marta Karwowska, reżyserka i scenarzystka, w niezwykle przekonujący sposób opowiedziała historię samotnej Julki i jej przyjaciela Olka, którzy odkrywają plan mający doprowadzić ich do skarbu, po drodze wplątuję ich za to [...]


KONKURENCJA I KONSUMENCI
Ochrona patentowa produktów leczniczych w Polsce
Ochrona patentowa produktu leczniczego trwa 20 lat. Jednakże czasochłonny proces rejestracji leków skutkuje tym, że producent chronionego leku korzysta z monopolu patentowego znacznie krócej. Z tego względu wprowadzono instrumenty, za pomocą których koncerny farmaceutyczne mogą dłużej czerpać korzyści z wyłączności na rynku. W sierpniu 2015 roku przedsiębiorstwo farmaceutyczne Turing Pharmaceuticals nabyło licencję na wyłączną dystrybucję leku Daraprim w Stanach [...]


BRAND
„J’adore” vs. „A Adoration” – czyli o uprzywilejowanym statusie właścicieli renomowanych znaków towarowych
Impulsem do podzielenia się rozważaniami na temat pojęcia renomy w świecie znaków towarowych oraz statusu renomowanych znaków towarowych był czerwcowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II GSK 2782/15). Dotyczył on sprawy odmowy uznania sprzeciwu Parfums Christian Dior z Paryża przez Urząd Patentowy RP wobec znaku towarowego słowno-graficznego „A Adoration” zgłoszonego przez polską spółkę Interton sp. [...]


BRAND
Czy kolor może być zarejestrowany jako znak towarowy?
Zarejestrowanie znaku towarowego upoważnia uprawnionego do używania go na wyłączność. W świetle przepisów UE znak może składać się z dowolnego oznaczenia lub formy graficznej, jednak musi posiadać elementy odróżniające od towarów i usług innego przedsiębiorcy. Czy czerwona podeszwa stworzona przez francuskiego projektanta jest wystarczającym charakterystycznym elementem pozwalającym na rejestrację jej jako znak towarowy? O tym [...]


DANE OSOBOWE
Lokalizowanie w aplikacjach mobilnych. Jak działać zgodnie z przepisami?
W ostatnim czasie wśród unijnych instytucji możemy zaobserwować wzmożoną aktywność prawodawczą, której celem jest wzmocnienie prawa do prywatności obywateli. Na pierwszy plan wysuwają się w tym zakresie dwa nowe unijne rozporządzenia: o ochronie danych osobowych (RODO) oraz o prywatności i łączności elektronicznej (ePrivacy), które mają wejść w życie w maju 2018 roku. Zastąpią one „wysłużone” [...]


EVENTY
Wizerunki osób utrwalone na eventach: zasady wykorzystywania
Każdy organizator eventu korporacyjnego, koncertu, imprezy plenerowej, konferencji itp. prędzej czy później musi zmierzyć się z kwestią wykorzystania wizerunku  uczestników, niezależnie od tego, czy są to artyści, prelegenci, personel obsługujący, czy sami goście. Przede wszystkim należy podkreślić, że prawo do wizerunku należy do dóbr osobistych, które przysługują każdemu człowiekowi i podlegają ochronie wynikającej z przepisów [...]


BRAND
Supreme Court daje zielone światło rejestrowaniu wulgarnych znaków towarowych
Nieco ponad dwa tygodnie temu amerykański Sąd Najwyższy wydał wyrok, który wstrząsnął opinią publiczną. W sprawie Matal vs. Tam[1] sędziowie orzekli o niekonstytucyjności przepisu prawa znaków towarowych (the Lanham Act), na podstawie którego Urząd Patentowy Stanów Zjednoczonych Ameryki dotychczas odmawiał rejestracji znaków towarowych będących oznaczeniami zawierającymi w sobie elementy pogardliwe, obraźliwe lub wulgarne wobec jakiejkolwiek [...]


BRAND
Postacie fikcyjne i tytuły utworów jako znaki towarowe Unii Europejskiej
Niektóre postaci fikcyjne i tytuły utworów stanowią marki same w sobie, więc użycie ich jako słownych znaków towarowych może wydawać się naturalną konsekwencją takiego stanu rzeczy. Co w przypadku, gdy chcielibyśmy zarejestrować jako unijny znak towarowy imię znanego bohatera albo tytuł książki czy filmu?   Baza na stronie EUIPO optymistycznie informuje, że statusem znaków towarowych [...]


BRAND
Znaki towarowe prościej i szybciej. Ale czy bezpieczniej?
Wszelkie uproszczenia, pociągają za sobą konsekwencje i nie zawsze muszą iść w parze z bezpieczeństwem. Zmiana dotycząca sposobu rejestracji znaków towarowych, wydawało by się ściśle proceduralna, jeśli tylko jej się bliżej przyjrzeć, ma ogromny wpływ na tych, którzy prawo do znaku nabyli już dawno i przyzwyczaili się, że nad ochroną ich skrzętnie zaprojektowanego i promowanego [...]


FILM I TV
Jak długo czekać z pozywaniem amerykańskiej wytwórni filmowej?
W Stanach Zjednoczonych kwestia procesowego timingu nie jest taka prosta jak w Polsce. Oprócz przepisów, określanych jako statute of limitations, występuje tam też stosowana przez sądy doktryna zwłoki, doctrine of laches, uniemożliwiająca dochodzenie roszczeń w przypadkach, w których wiązałoby się to z nadmiernym uszczerbkiem  dla pozwanych. Amerykańskie sądy nie zawsze są jednak zgodne w swoich [...]


FILM I TV
Instrukcja pakietu ubezpieczeniowego utworem?
Sąd Najwyższy uznał, że pomysł na pakiet ubezpieczeniowy zapisany w formie instrukcji jego stosowania stanowi utwór i podlega ochronie prawno-autorskiej. Warto na ten wyrok zwrócić uwagę, bowiem pomysł czy idea nie stanowią utworu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i nie podlegają ochronie w tym [...]


FILM I TV
Kiedy trzeba płacić ZAiKS?
Radio w supermarkecie, telewizor w hotelowym pokoju, muzyka na ogólnodostępnej imprezie. Podpowiadamy, kiedy za ich wykorzystanie należy uiszczać opłaty na rzecz organizacji zarządzających prawami autorskimi.   Zasadniczo właściciele hoteli, restauracji, centrów handlowych, sklepów wielkopowierzchniowych są  zobowiązani do uiszczania wynagrodzenia twórcom, artystom wykonawcom, producentom fonogramów i wideogramów za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania (np. ZAiKS, STOART) za [...]


B+R (R&D)
Prawnicy LSW ponownie wyróżnieni w rankingu Chambers
Jesteśmy dumni, że kolejny rok z rzędu zespół IP/TMT LSW i indywidualnie Maciej Kubiak oraz Maciej Ślusarek zostali wyróżnieni w rankingu Chambers Europe 2017 jako czołowi eksperci  w dziedzinie prawa własności intelektualnej (IP) oraz technologii i mediów  (TMT). Chambers Global to renomowany przewodnik po rynkach usług prawnych ogłaszany co roku w formie klasyfikacji rankingowej. Analitycy [...]


LSW
Wszystkie odcienie… Szarej. Czyli co ma wspólnego własność intelektualna z przeprowadzką.
Już Heraklit z Efezu widział w zmianie centralny element wszechświata, tudzież sposób na jego definicję. Jego panta rhei (wszystko płynie) odnosi się również do biznesowych realiów dzisiejszego świata. Zmiana dosięga także LSW, a konkretniej naszą siedzibę. Redakcja bloga wraz z całym zespołem warszawskiego biura przenosi się od 3 kwietnia z ul. Łowickiej 62 na Szarą [...]


B+R (R&D)
„Ja, robot” – czy rozwój robotyki i sztucznej inteligencji da się uregulować prawem? (cz. I)
Robot nie może skrzywdzić ludzkości, lub poprzez zaniechanie działania doprowadzić do uszczerbku dla ludzkości - to prawo nadrzędne sformułowane wiele lat temu przez Isaaca Asimova, traktowane było jako przejaw futurystycznego myślenia. Dziś to już  nie kwestia przyszłości, ale realiów. Rozpoczyna się epoka, w której zaczną nas otaczać androidy, tworzone na ludzkie podobieństwo, a wiele decyzji [...]


FILM I TV
Muzyk koncertowy nie zawsze jest twórcą
Sąd Najwyższy uznał, że  jednorazowe wykonanie koncertu przez muzyka, członka orkiestry, nie tworzy dzieła, nie można mówić bowiem w takich przypadkach o rezultacie, a jedynie o należytej staranności. SN uznał, że w takich przypadkach organizatora oraz muzyka nie łączy umowa o dzieło a umowa o świadczenie usług (wyrok z 10 stycznia br. sygn. III UK [...]


FILM I TV
LSW zaprasza na najnowszy film Agnieszki Holland
Nagrodzony na festiwalu w Berlinie „Pokot” to kolejna polska produkcja powstała z naszym prawnym wsparciem. Premiera odbędzie się 24 lutego. Serdecznie zapraszamy do kin.   Trzeci rok z rzędu polscy filmowcy są nagradzani w Berlinie. Agnieszka Holland otrzymała nagrodę im. Alfreda Bauera „za otwieranie nowych perspektyw w sztuce filmowej”. Maggie Gyllenhall wręczając wyróżnienie reżyserce, podkreśliła [...]


EVENTY
Jak nie dać sobie skraść pomysłu na event? Podstawowe zasady ochrony konceptów
Chociaż mogłoby się wydawać, że sam pomysł to za mało, by móc przedsięwziąć kroki prawne w celu jego ochrony, w rzeczywistości czasem bywa to możliwe. Wystarczy mieć odpowiednie narzędzia. I rzecz jasna wiedzieć, jak i kiedy właściwie ich używać.   Wszystko zaczyna się od idei. Od pomysłu, który ewoluuje do bardziej zaawansowanego konceptu, przybiera coraz [...]


FILM I TV
Rekord w polskich kinach: najpopularniejsze filmy 2016 r.
Polskie kina sprzedały w minionym roku prawie 52 mln biletów, to rekord dekady! Tylko na polskie produkcje wybrało się 13 mln osób, a najchętniej oglądanym filmem był „Pitbull. Niebezpieczne kobiety”. A że branża filmowa jest nam szczególnie bliska, pochylamy się nad zeszłorocznym tzw. box officem, czyli liczbą sprzedanych biletów w kinach oraz dochodach z nich [...]


INTERNET
Trybunał Sprawiedliwości UE o dwukrotności stosownego wynagrodzenia z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
TSUE w wydanym 25 stycznia 2017 r. wyroku (w sprawie C-367/15 Stowarzyszenie OTK vs. Stowarzyszenie Filmowców Polskich) uznał za zgodny z prawem UE przepis ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych („pr. aut.”) pozwalający właścicielowi majątkowych praw autorskich na żądanie od naruszyciela tych praw sumy odpowiadającej dwukrotności stosownego wynagrodzenia, [...]


E-COMMERCE
Przedsiębiorco, spór z konsumentem nie musi skończyć się w sądzie
Przeszło dwa tygodnie temu w życie weszła ustawa o pozasądowym rozwiązywania sporów konsumenckich, mająca wprowadzić szybki i tani sposób rozwiązywania sporów, jednolity na terenie całej UE – istotny również dla branży e-commerce. O tym czy i jak sprawdzi się nowy system, przekonamy się z czasem.   Od ponad dwóch tygodni obowiązuje ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu [...]