Ten blog korzysta z plików cookies na zasadach określonych tutaj
Zamknij

O nas

LSW IP BLOG – o tym, co najważniejsze i inspirujące
w prawie własności intelektualnej, w tym m.in.
prawie autorskim, filmowym, reklamy, mediów, Internetu
dóbr osobistych i nowych technologii.

Nasz blog kierowany jest do twórców, producentów, ludzi mediów i branż kreatywnych,

jak również ludzi biznesu, którzy z własnością intelektualną stykają się na co dzień.
Dotykać będzie aspektów kultury, technologii, sztuki, rozrywki, reklamy, sportu, nauki.

Omawiamy ciekawe i przełomowe orzeczenia, przedstawiamy nasze
analizy i komentarze, zwracamy uwagę na praktyczne problemy
związane ze stosowaniem przepisów.

Blog tworzy zespół firmy prawniczej
LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy

BRAND
Po co nam wzór przemysłowy? – case study dotyczące paneuropejskiego zabezpieczenia roszczeń ochrony designu produktu
Na podstawie case study z naszej praktyki ochrony własności intelektualnej wyjaśniamy, na czym polega zabezpieczenie roszczeń dotyczących wzorów wspólnotowych na terytorium Unii Europejskiej i jak wykorzystać instrumenty prawa unijnego w skutecznej ochronie designu produktów.   LSW w ostatnim czasie reprezentowało Klienta będącego jednym z największych producentów sprzętu AGD oraz RTV na świecie. Podmiot trzeci – [...]

BRAND
Adidas przegrywa przed Sądem Unii Europejskiej wyłączność na „trzy paski”. Praktyczne aspekty orzeczenia z dnia 19 czerwca br.
Opinię publiczną (i to nie tylko prawniczą) w zeszłym tygodniu zelektryzowało orzeczenie unijnego Sądu w sprawie znaku towarowego Adidasa przedstawiającego, charakterystyczne dla tej marki, trzy paski. W wyniku tego orzeczenia (wyrok Sądu z dnia 19 czerwca 2019 roku, sygn. akt T – 307/17) została podtrzymana decyzja Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) unieważniająca udzielone [...]

Po równo dwóch dekadach sporu pomiędzy klasykami niemieckiej sceny muzyki elektronicznej, zespołem Kraftwerk a producentami gatunku hip-hop M.Pelham i M.Haas, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odpowiedział na pytanie o legalność wykorzystywania samplowanych utworów. A właściwie o jeden z wątków istotnych przy odpowiedzi na tak postawione pytanie. Z pewnością informacja ta może zainteresować artystów tworzących muzykę w [...]

Na podstawie case study z naszej praktyki ochrony własności intelektualnej wyjaśniamy, na czym polega zabezpieczenie roszczeń dotyczących wzorów wspólnotowych na terytorium Unii Europejskiej i jak wykorzystać instrumenty prawa unijnego w skutecznej ochronie designu produktów.   LSW w ostatnim czasie reprezentowało Klienta będącego jednym z największych producentów sprzętu AGD oraz RTV na świecie. Podmiot trzeci – [...]

Opinię publiczną (i to nie tylko prawniczą) w zeszłym tygodniu zelektryzowało orzeczenie unijnego Sądu w sprawie znaku towarowego Adidasa przedstawiającego, charakterystyczne dla tej marki, trzy paski. W wyniku tego orzeczenia (wyrok Sądu z dnia 19 czerwca 2019 roku, sygn. akt T – 307/17) została podtrzymana decyzja Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) unieważniająca udzielone [...]

DANE OSOBOWE
RODO a najnowsze zmiany w kodeksie pracy
W dniu 4 maja 2019 r. weszły w życie przepisy Ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia RODO. Przedmiotowa „Ustawa wdrażająca RODO”, która ma zapewnić prawidłowe stosowanie RODO w polskim prawodawstwie, zmienia około 170 ustaw w zakresie, w jakim ustawy te dotykają problematyki danych osobowych. Wśród tych zmian nie zabrakło nowej odsłony przepisów kodeksu [...]


DANE OSOBOWE
„Czytała Krystyna Czubówna” - kilka słów o ochronie głosu w prawie polskim
Lektorzy, dziennikarze radiowi czy komentatorzy sportowi. Członkowie wszystkich tych profesji, pomimo swojej nierzadko dużej popularności, na ulicy mogą pozostać niezauważeni. Któż bowiem mógłby rozpoznać na ulicy Tomasza Knapika, Macieja Gudowskiego czy Krystynę Czubównę, mimo że głos tych dwóch pierwszych słyszy niemal codziennie w warszawskim autobusie czy metrze? Dzieje się tak, ponieważ są rozpoznawalni ze względu [...]


BRAND
Czy to naprawdę CH@NEL? - słów parę o dobrach luksusowych w Internecie
„You are in desperate need of Chanel” – to słowa Nigela (Stanley Tucci) z filmu “Diabeł ubiera się u Prady”, skierowane do otulonej modrym swetrem wystraszonej światem mody Andrei (Anne Hathaway). Dzisiejszy świat przesiąknięty jest potrzebą bogacenia się, podążania za trendami i aspirowaniem do luksusowego stylu życia. Często zdarza się, że akcesoria słynnych projektantów czy nawet [...]


BRAND
Kubek ze Starbucksa na stole w Winterfell – jak do tego doszło?
Internet huczy na temat „wpadki” twórców najnowszego odcinka ósmego sezonu głośnego serialu „Gra o Tron”. O co chodzi tym razem? Otóż, w jednej ze scen rozgrywających się w zamku Starków królowej Daenerys „towarzyszy” papierowy kubek ze znanej sieci kawiarni Starbucks. Jest to dobra okazja do przybliżenia Czytelnikom bloga, czym jest „rights clearance” w produkcjach audiowizualnych [...]


BRAND
Znak towarowy gwarancyjny - czym jest i co się zmieniło w przepisach
Znak towarowy gwarancyjny pozwala przedsiębiorcom na oznaczanie ich produktów certyfikowanym przez daną organizację symbolem. Celem używania tego oznaczenia jest, przede wszystkim, zapewnienie potencjalnej klienteli o posiadaniu przez towar określonych, pożądanych cech, jak np. wysoka jakość, bezpieczeństwo stosowania czy neutralność dla środowiska. Funkcje znaku towarowego gwarancyjnego O ile podstawową funkcją znaku indywidualnego jest wskazywanie na pochodzenie [...]


BRAND
Gry komputerowe w świetle prawa autorskiego, czyli co wolno, a czego nie wolno pokazać w grze
Rynek gier komputerowych w ostatnich latach rośnie w coraz szybszym tempie, a wraz z nim narastają liczne problemy prawne. Do głównych kwestii, które stają się najczęściej przysłowiową kością niezgody, należą m.in. znaki towarowe, a także naruszenia związane z prawem autorskim. O tym, jak istotną rolę mogą odgrywać znaki towarowe w grach i jakie to może [...]


FILM I TV
Zachęty finansowe dla branży filmowej - śniadanie biznesowe, 26 marca 2019 r.
W ślad za innymi krajami europejskimi od dawna stosującymi krajowe formy wsparcia produkcji audiowizualnych pojawił się w Polsce nowy mechanizm wsparcia – zwrot 30 % kosztów kwalifikowanych, znany również jako cash rebate czy inaczej zachęty. Od 19 lutego PISF przyjmuje wnioski o przyznanie wsparcia finansowego na rok 2019. W związku z nowymi regulacjami w najbliższy [...]


DOBRA OSOBISTE
Czy zawód telemarketera podzieli los dinozaurów?
Zawód telemarketera nie budzi z reguły pozytywnych skojarzeń. Chyba każdy z nas zna uczucie irytacji, gdy natarczywy Pan (lub Pani) dzwoni w najmniej odpowiednim momencie z „niezwykle atrakcyjną ofertą”, która zazwyczaj nie dość, że nie jest aż tak korzystna, to w danej chwili w ogóle nas nie interesuje. Z drugiej strony telemarketing to narzędzie, bez [...]


KONKURENCJA I KONSUMENCI
20 lat batalii sądowej o dwie sekundy muzyki – czyli jak legalnie samplować?
Po równo dwóch dekadach sporu pomiędzy klasykami niemieckiej sceny muzyki elektronicznej, zespołem Kraftwerk a producentami gatunku hip-hop M.Pelham i M.Haas, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odpowiedział na pytanie o legalność wykorzystywania samplowanych utworów. A właściwie o jeden z wątków istotnych przy odpowiedzi na tak postawione pytanie. Z pewnością informacja ta może zainteresować artystów tworzących muzykę w [...]


O nas

LSW IP BLOG – o tym, co najważniejsze i inspirujące
w prawie własności intelektualnej, w tym m.in.
prawie autorskim, filmowym, reklamy, mediów, Internetu
dóbr osobistych i nowych technologii.

Nasz blog kierowany jest do twórców, producentów, ludzi mediów i branż kreatywnych,

jak również ludzi biznesu, którzy z własnością intelektualną stykają się na co dzień.
Dotykać będzie aspektów kultury, technologii, sztuki, rozrywki, reklamy, sportu, nauki.

Omawiamy ciekawe i przełomowe orzeczenia, przedstawiamy nasze
analizy i komentarze, zwracamy uwagę na praktyczne problemy
związane ze stosowaniem przepisów.

Blog tworzy zespół firmy prawniczej
LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy


BRAND
Po co nam wzór przemysłowy? – case study dotyczące paneuropejskiego zabezpieczenia roszczeń ochrony designu produktu
Na podstawie case study z naszej praktyki ochrony własności intelektualnej wyjaśniamy, na czym polega zabezpieczenie roszczeń dotyczących wzorów wspólnotowych na terytorium Unii Europejskiej i jak wykorzystać instrumenty prawa unijnego w skutecznej ochronie designu produktów.   LSW w ostatnim czasie reprezentowało Klienta będącego jednym z największych producentów sprzętu AGD oraz RTV na świecie. Podmiot trzeci – [...]


BRAND
Adidas przegrywa przed Sądem Unii Europejskiej wyłączność na „trzy paski”. Praktyczne aspekty orzeczenia z dnia 19 czerwca br.
Opinię publiczną (i to nie tylko prawniczą) w zeszłym tygodniu zelektryzowało orzeczenie unijnego Sądu w sprawie znaku towarowego Adidasa przedstawiającego, charakterystyczne dla tej marki, trzy paski. W wyniku tego orzeczenia (wyrok Sądu z dnia 19 czerwca 2019 roku, sygn. akt T – 307/17) została podtrzymana decyzja Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) unieważniająca udzielone [...]


DANE OSOBOWE
RODO a najnowsze zmiany w kodeksie pracy
W dniu 4 maja 2019 r. weszły w życie przepisy Ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia RODO. Przedmiotowa „Ustawa wdrażająca RODO”, która ma zapewnić prawidłowe stosowanie RODO w polskim prawodawstwie, zmienia około 170 ustaw w zakresie, w jakim ustawy te dotykają problematyki danych osobowych. Wśród tych zmian nie zabrakło nowej odsłony przepisów kodeksu [...]


DANE OSOBOWE
„Czytała Krystyna Czubówna” - kilka słów o ochronie głosu w prawie polskim
Lektorzy, dziennikarze radiowi czy komentatorzy sportowi. Członkowie wszystkich tych profesji, pomimo swojej nierzadko dużej popularności, na ulicy mogą pozostać niezauważeni. Któż bowiem mógłby rozpoznać na ulicy Tomasza Knapika, Macieja Gudowskiego czy Krystynę Czubównę, mimo że głos tych dwóch pierwszych słyszy niemal codziennie w warszawskim autobusie czy metrze? Dzieje się tak, ponieważ są rozpoznawalni ze względu [...]


BRAND
Czy to naprawdę CH@NEL? - słów parę o dobrach luksusowych w Internecie
„You are in desperate need of Chanel” – to słowa Nigela (Stanley Tucci) z filmu “Diabeł ubiera się u Prady”, skierowane do otulonej modrym swetrem wystraszonej światem mody Andrei (Anne Hathaway). Dzisiejszy świat przesiąknięty jest potrzebą bogacenia się, podążania za trendami i aspirowaniem do luksusowego stylu życia. Często zdarza się, że akcesoria słynnych projektantów czy nawet [...]


BRAND
Kubek ze Starbucksa na stole w Winterfell – jak do tego doszło?
Internet huczy na temat „wpadki” twórców najnowszego odcinka ósmego sezonu głośnego serialu „Gra o Tron”. O co chodzi tym razem? Otóż, w jednej ze scen rozgrywających się w zamku Starków królowej Daenerys „towarzyszy” papierowy kubek ze znanej sieci kawiarni Starbucks. Jest to dobra okazja do przybliżenia Czytelnikom bloga, czym jest „rights clearance” w produkcjach audiowizualnych [...]


BRAND
Znak towarowy gwarancyjny - czym jest i co się zmieniło w przepisach
Znak towarowy gwarancyjny pozwala przedsiębiorcom na oznaczanie ich produktów certyfikowanym przez daną organizację symbolem. Celem używania tego oznaczenia jest, przede wszystkim, zapewnienie potencjalnej klienteli o posiadaniu przez towar określonych, pożądanych cech, jak np. wysoka jakość, bezpieczeństwo stosowania czy neutralność dla środowiska. Funkcje znaku towarowego gwarancyjnego O ile podstawową funkcją znaku indywidualnego jest wskazywanie na pochodzenie [...]


BRAND
Gry komputerowe w świetle prawa autorskiego, czyli co wolno, a czego nie wolno pokazać w grze
Rynek gier komputerowych w ostatnich latach rośnie w coraz szybszym tempie, a wraz z nim narastają liczne problemy prawne. Do głównych kwestii, które stają się najczęściej przysłowiową kością niezgody, należą m.in. znaki towarowe, a także naruszenia związane z prawem autorskim. O tym, jak istotną rolę mogą odgrywać znaki towarowe w grach i jakie to może [...]


FILM I TV
Zachęty finansowe dla branży filmowej - śniadanie biznesowe, 26 marca 2019 r.
W ślad za innymi krajami europejskimi od dawna stosującymi krajowe formy wsparcia produkcji audiowizualnych pojawił się w Polsce nowy mechanizm wsparcia – zwrot 30 % kosztów kwalifikowanych, znany również jako cash rebate czy inaczej zachęty. Od 19 lutego PISF przyjmuje wnioski o przyznanie wsparcia finansowego na rok 2019. W związku z nowymi regulacjami w najbliższy [...]


DOBRA OSOBISTE
Czy zawód telemarketera podzieli los dinozaurów?
Zawód telemarketera nie budzi z reguły pozytywnych skojarzeń. Chyba każdy z nas zna uczucie irytacji, gdy natarczywy Pan (lub Pani) dzwoni w najmniej odpowiednim momencie z „niezwykle atrakcyjną ofertą”, która zazwyczaj nie dość, że nie jest aż tak korzystna, to w danej chwili w ogóle nas nie interesuje. Z drugiej strony telemarketing to narzędzie, bez [...]