Ten blog korzysta z plików cookies na zasadach określonych tutaj
Zamknij

O nas

LSW IP BLOG – o tym, co najważniejsze i inspirujące
w prawie własności intelektualnej, w tym m.in.
prawie autorskim, filmowym, reklamy, mediów, Internetu
dóbr osobistych i nowych technologii.

Nasz blog kierowany jest do twórców, producentów, ludzi mediów i branż kreatywnych,

jak również ludzi biznesu, którzy z własnością intelektualną stykają się na co dzień.
Dotykać będzie aspektów kultury, technologii, sztuki, rozrywki, reklamy, sportu, nauki.

Omawiamy ciekawe i przełomowe orzeczenia, przedstawiamy nasze
analizy i komentarze, zwracamy uwagę na praktyczne problemy
związane ze stosowaniem przepisów.

Blog tworzy zespół firmy prawniczej
LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy

BRAND
Znak towarowy gwarancyjny - czym jest i co się zmieniło w przepisach
Znak towarowy gwarancyjny pozwala przedsiębiorcom na oznaczanie ich produktów certyfikowanym przez daną organizację symbolem. Celem używania tego oznaczenia jest, przede wszystkim, zapewnienie potencjalnej klienteli o posiadaniu przez towar określonych, pożądanych cech, jak np. wysoka jakość, bezpieczeństwo stosowania czy neutralność dla środowiska. Funkcje znaku towarowego gwarancyjnego O ile podstawową funkcją znaku indywidualnego jest wskazywanie na pochodzenie [...]

BRAND
Gry komputerowe w świetle prawa autorskiego, czyli co wolno, a czego nie wolno pokazać w grze
Rynek gier komputerowych w ostatnich latach rośnie w coraz szybszym tempie, a wraz z nim narastają liczne problemy prawne. Do głównych kwestii, które stają się najczęściej przysłowiową kością niezgody, należą m.in. znaki towarowe, a także naruszenia związane z prawem autorskim. O tym, jak istotną rolę mogą odgrywać znaki towarowe w grach i jakie to może [...]

Internet huczy na temat „wpadki” twórców najnowszego odcinka ósmego sezonu głośnego serialu „Gra o Tron”. O co chodzi tym razem? Otóż, w jednej ze scen rozgrywających się w zamku Starków królowej Daenerys „towarzyszy” papierowy kubek ze znanej sieci kawiarni Starbucks. Jest to dobra okazja do przybliżenia Czytelnikom bloga, czym jest „rights clearance” w produkcjach audiowizualnych [...]

Znak towarowy gwarancyjny pozwala przedsiębiorcom na oznaczanie ich produktów certyfikowanym przez daną organizację symbolem. Celem używania tego oznaczenia jest, przede wszystkim, zapewnienie potencjalnej klienteli o posiadaniu przez towar określonych, pożądanych cech, jak np. wysoka jakość, bezpieczeństwo stosowania czy neutralność dla środowiska. Funkcje znaku towarowego gwarancyjnego O ile podstawową funkcją znaku indywidualnego jest wskazywanie na pochodzenie [...]

Rynek gier komputerowych w ostatnich latach rośnie w coraz szybszym tempie, a wraz z nim narastają liczne problemy prawne. Do głównych kwestii, które stają się najczęściej przysłowiową kością niezgody, należą m.in. znaki towarowe, a także naruszenia związane z prawem autorskim. O tym, jak istotną rolę mogą odgrywać znaki towarowe w grach i jakie to może [...]

FILM I TV
Zachęty finansowe dla branży filmowej - śniadanie biznesowe, 26 marca 2019 r.
W ślad za innymi krajami europejskimi od dawna stosującymi krajowe formy wsparcia produkcji audiowizualnych pojawił się w Polsce nowy mechanizm wsparcia – zwrot 30 % kosztów kwalifikowanych, znany również jako cash rebate czy inaczej zachęty. Od 19 lutego PISF przyjmuje wnioski o przyznanie wsparcia finansowego na rok 2019. W związku z nowymi regulacjami w najbliższy [...]


DOBRA OSOBISTE
Czy zawód telemarketera podzieli los dinozaurów?
Zawód telemarketera nie budzi z reguły pozytywnych skojarzeń. Chyba każdy z nas zna uczucie irytacji, gdy natarczywy Pan (lub Pani) dzwoni w najmniej odpowiednim momencie z „niezwykle atrakcyjną ofertą”, która zazwyczaj nie dość, że nie jest aż tak korzystna, to w danej chwili w ogóle nas nie interesuje. Z drugiej strony telemarketing to narzędzie, bez [...]


EVENTY
Dlaczego w trybie bezkonkurencyjnym
Najnowsze orzecznictwo sądowe wskazuje, że prawo zamówień publicznych i prawo własności intelektualnej nie muszą pozostawać w konflikcie. Udzielanie zamówień z wolnej ręki, z uwagi na ochronę praw wyłącznych, może w pewnych warunkach sprzyjać efektywności procesu inwestycyjnego. Każdy przypadek skorzystania z trybu niekonkurencyjnego należy jednak rozpatrywać w odniesieniu do konkretnej sprawy. Ustawą o zmianie ustawy – [...]


FILM I TV
Nowa jakość w branży audiowizualnej
Zachęty już są! Od 19 lutego PISF przyjmuje wnioski o przyznanie wsparcia finansowego na rok 2019. U podstaw każdego filmu, serialu lub animacji leży nie tylko znakomity scenariusz i nazwiska twórców, lecz przede wszystkim finansowanie. Bez tego ważnego komponentu nawet najbardziej ciekawe pomysły i porywające historie skazane są na porażkę i nie wychodzą poza etap [...]


DANE OSOBOWE
Dokumentacja pracownicza a RODO
Od dnia 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe zasady dotyczące okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej. Warto przyjrzeć się tej nowelizacji także z punktu widzenia zasad ochrony danych osobowych, które od dnia 25 maja 2018 r. obowiązują na gruncie rozporządzenia RODO. Zasady ochrony danych uregulowane w RODO mają zastosowanie zarówno do kontaktów biznesowych, kontaktów z klientami, czy [...]


DANE OSOBOWE
Tajemnica przedsiębiorstwa - najcenniejszym aktywem?
Tajemnicę przedsiębiorstwa określa się jako walutę nowoczesnej gospodarki. Tak opisuje ją Dyrektywa UE 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych przed ich bezprawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnianiem. Przedsiębiorcy nierzadko zapominają, jak ważna jest jej ochrona. Obowiązujące od niedawna nowe przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oferują [...]


DANE OSOBOWE
Portale internetowe – „drugi filar” walki z internetowym hejtem
W obliczu niedawnej tragicznej sytuacji do przestrzeni publicznej powrócił temat walki z hejtem i mową nienawiści w Internecie. Zgodnie z przekazami medialnymi, nastąpił nawet szereg zatrzymań osób nawołujących do zbrodni podobnych do tej, która zabrała życie prezydentowi Gdańska Pawłowi Adamowiczowi. Walka z tym zjawiskiem powinna jednak odbywać się wielotorowo, a niebagatelną rolę mogą odegrać same portale [...]


BRAND
Jakie tytuły przyciągnęły widzów przed małe i duże ekrany
Początek roku to idealny czas na podsumowanie rozwoju polskiej branży filmowej. W związku z tym spójrzmy, jakie tytuły w tym roku osiągnęły sukces zarówno w branży kinowej, telewizyjnej, jak i streamingowej. Bezsprzecznie należy uznać, że rok 2018 był bardzo pomyślny dla naszych rodzimych produkcji filmowych. Świadczą o tym przede wszystkim liczby, a mianowicie prawie 60 [...]


BRAND
Kubek ze Starbucksa na stole w Winterfell – jak do tego doszło?
Internet huczy na temat „wpadki” twórców najnowszego odcinka ósmego sezonu głośnego serialu „Gra o Tron”. O co chodzi tym razem? Otóż, w jednej ze scen rozgrywających się w zamku Starków królowej Daenerys „towarzyszy” papierowy kubek ze znanej sieci kawiarni Starbucks. Jest to dobra okazja do przybliżenia Czytelnikom bloga, czym jest „rights clearance” w produkcjach audiowizualnych [...]


O nas

LSW IP BLOG – o tym, co najważniejsze i inspirujące
w prawie własności intelektualnej, w tym m.in.
prawie autorskim, filmowym, reklamy, mediów, Internetu
dóbr osobistych i nowych technologii.

Nasz blog kierowany jest do twórców, producentów, ludzi mediów i branż kreatywnych,

jak również ludzi biznesu, którzy z własnością intelektualną stykają się na co dzień.
Dotykać będzie aspektów kultury, technologii, sztuki, rozrywki, reklamy, sportu, nauki.

Omawiamy ciekawe i przełomowe orzeczenia, przedstawiamy nasze
analizy i komentarze, zwracamy uwagę na praktyczne problemy
związane ze stosowaniem przepisów.

Blog tworzy zespół firmy prawniczej
LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy


BRAND
Znak towarowy gwarancyjny - czym jest i co się zmieniło w przepisach
Znak towarowy gwarancyjny pozwala przedsiębiorcom na oznaczanie ich produktów certyfikowanym przez daną organizację symbolem. Celem używania tego oznaczenia jest, przede wszystkim, zapewnienie potencjalnej klienteli o posiadaniu przez towar określonych, pożądanych cech, jak np. wysoka jakość, bezpieczeństwo stosowania czy neutralność dla środowiska. Funkcje znaku towarowego gwarancyjnego O ile podstawową funkcją znaku indywidualnego jest wskazywanie na pochodzenie [...]


BRAND
Gry komputerowe w świetle prawa autorskiego, czyli co wolno, a czego nie wolno pokazać w grze
Rynek gier komputerowych w ostatnich latach rośnie w coraz szybszym tempie, a wraz z nim narastają liczne problemy prawne. Do głównych kwestii, które stają się najczęściej przysłowiową kością niezgody, należą m.in. znaki towarowe, a także naruszenia związane z prawem autorskim. O tym, jak istotną rolę mogą odgrywać znaki towarowe w grach i jakie to może [...]


FILM I TV
Zachęty finansowe dla branży filmowej - śniadanie biznesowe, 26 marca 2019 r.
W ślad za innymi krajami europejskimi od dawna stosującymi krajowe formy wsparcia produkcji audiowizualnych pojawił się w Polsce nowy mechanizm wsparcia – zwrot 30 % kosztów kwalifikowanych, znany również jako cash rebate czy inaczej zachęty. Od 19 lutego PISF przyjmuje wnioski o przyznanie wsparcia finansowego na rok 2019. W związku z nowymi regulacjami w najbliższy [...]


DOBRA OSOBISTE
Czy zawód telemarketera podzieli los dinozaurów?
Zawód telemarketera nie budzi z reguły pozytywnych skojarzeń. Chyba każdy z nas zna uczucie irytacji, gdy natarczywy Pan (lub Pani) dzwoni w najmniej odpowiednim momencie z „niezwykle atrakcyjną ofertą”, która zazwyczaj nie dość, że nie jest aż tak korzystna, to w danej chwili w ogóle nas nie interesuje. Z drugiej strony telemarketing to narzędzie, bez [...]


EVENTY
Dlaczego w trybie bezkonkurencyjnym
Najnowsze orzecznictwo sądowe wskazuje, że prawo zamówień publicznych i prawo własności intelektualnej nie muszą pozostawać w konflikcie. Udzielanie zamówień z wolnej ręki, z uwagi na ochronę praw wyłącznych, może w pewnych warunkach sprzyjać efektywności procesu inwestycyjnego. Każdy przypadek skorzystania z trybu niekonkurencyjnego należy jednak rozpatrywać w odniesieniu do konkretnej sprawy. Ustawą o zmianie ustawy – [...]


FILM I TV
Nowa jakość w branży audiowizualnej
Zachęty już są! Od 19 lutego PISF przyjmuje wnioski o przyznanie wsparcia finansowego na rok 2019. U podstaw każdego filmu, serialu lub animacji leży nie tylko znakomity scenariusz i nazwiska twórców, lecz przede wszystkim finansowanie. Bez tego ważnego komponentu nawet najbardziej ciekawe pomysły i porywające historie skazane są na porażkę i nie wychodzą poza etap [...]


DANE OSOBOWE
Dokumentacja pracownicza a RODO
Od dnia 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe zasady dotyczące okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej. Warto przyjrzeć się tej nowelizacji także z punktu widzenia zasad ochrony danych osobowych, które od dnia 25 maja 2018 r. obowiązują na gruncie rozporządzenia RODO. Zasady ochrony danych uregulowane w RODO mają zastosowanie zarówno do kontaktów biznesowych, kontaktów z klientami, czy [...]


DANE OSOBOWE
Tajemnica przedsiębiorstwa - najcenniejszym aktywem?
Tajemnicę przedsiębiorstwa określa się jako walutę nowoczesnej gospodarki. Tak opisuje ją Dyrektywa UE 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych przed ich bezprawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnianiem. Przedsiębiorcy nierzadko zapominają, jak ważna jest jej ochrona. Obowiązujące od niedawna nowe przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oferują [...]


DANE OSOBOWE
Portale internetowe – „drugi filar” walki z internetowym hejtem
W obliczu niedawnej tragicznej sytuacji do przestrzeni publicznej powrócił temat walki z hejtem i mową nienawiści w Internecie. Zgodnie z przekazami medialnymi, nastąpił nawet szereg zatrzymań osób nawołujących do zbrodni podobnych do tej, która zabrała życie prezydentowi Gdańska Pawłowi Adamowiczowi. Walka z tym zjawiskiem powinna jednak odbywać się wielotorowo, a niebagatelną rolę mogą odegrać same portale [...]


BRAND
Jakie tytuły przyciągnęły widzów przed małe i duże ekrany
Początek roku to idealny czas na podsumowanie rozwoju polskiej branży filmowej. W związku z tym spójrzmy, jakie tytuły w tym roku osiągnęły sukces zarówno w branży kinowej, telewizyjnej, jak i streamingowej. Bezsprzecznie należy uznać, że rok 2018 był bardzo pomyślny dla naszych rodzimych produkcji filmowych. Świadczą o tym przede wszystkim liczby, a mianowicie prawie 60 [...]