Ten blog korzysta z plików cookies na zasadach określonych tutaj
Zamknij

O nas

LSW IP BLOG – o tym, co najważniejsze i inspirujące
w prawie własności intelektualnej, w tym m.in.
prawie autorskim, filmowym, reklamy, mediów, Internetu
dóbr osobistych i nowych technologii.

Nasz blog kierowany jest do twórców, producentów, ludzi mediów i branż kreatywnych,

jak również ludzi biznesu, którzy z własnością intelektualną stykają się na co dzień.
Dotykać będzie aspektów kultury, technologii, sztuki, rozrywki, reklamy, sportu, nauki.

Omawiamy ciekawe i przełomowe orzeczenia, przedstawiamy nasze
analizy i komentarze, zwracamy uwagę na praktyczne problemy
związane ze stosowaniem przepisów.

Blog tworzy zespół firmy prawniczej
LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy

BRAND
Spór o „Satan shoes”, czyli o próbie ochrony znaku towarowego Nike i zakresie swobody w modyfikowaniu produktów projektantów
MSCHF, kolektyw artystyczny z Brooklynu, przerobił i sprzedał 666 par butów modelu Air Max 97. W podeszwie „Satan shoes” znajdowała się kropla ludzkiej krwi, przy sznurówkach pentagramy, a na boku został wyszyty biblijny cytat: „Luke 10:18”. Nike pozwało MSCHF za wykorzystanie ich znaku towarowego i domagało się odszkodowania za poniesione straty wizerunkowe. Sprawa nie ustanowiła jednak [...]

B+R (R&D)
Prywatność i dane osobowe w procesach automatyzacji w biznesie
Robotyzacja i automatyzacja to element rozwiniętych gospodarek już od kilkudziesięciu lat. Dalszy rozwój tych dziedzin przez wdrażanie sztucznej inteligencji i innych form automatyzacji jest procesem nieuniknionym i dającym unikalną szansę na skok technologiczny oraz poprawienie wydajności nie tylko w odniesieniu do poszczególnych przedsiębiorców, ale także państw. Świadomość tego mają wszystkie globalne potęgi. USA, Unia Europejska [...]

Lepiej zapobiegać, niż leczyć – mówi stare porzekadło. Remedium na większość konfliktów, do jakich dochodzi między zamawiającym a wykonawcą, jest dobrze napisana, skrojona pod potrzeby obu stron umowa. Aby zminimalizować ryzyko pata w przyszłości, w kontrakcie powinny zostać uwzględnione określone zagadnienia. Omawiamy je w tym artykule. Niezależnie od tego, czy chodzi o zamówienie u wykonawcy [...]

MSCHF, kolektyw artystyczny z Brooklynu, przerobił i sprzedał 666 par butów modelu Air Max 97. W podeszwie „Satan shoes” znajdowała się kropla ludzkiej krwi, przy sznurówkach pentagramy, a na boku został wyszyty biblijny cytat: „Luke 10:18”. Nike pozwało MSCHF za wykorzystanie ich znaku towarowego i domagało się odszkodowania za poniesione straty wizerunkowe. Sprawa nie ustanowiła jednak [...]

Robotyzacja i automatyzacja to element rozwiniętych gospodarek już od kilkudziesięciu lat. Dalszy rozwój tych dziedzin przez wdrażanie sztucznej inteligencji i innych form automatyzacji jest procesem nieuniknionym i dającym unikalną szansę na skok technologiczny oraz poprawienie wydajności nie tylko w odniesieniu do poszczególnych przedsiębiorców, ale także państw. Świadomość tego mają wszystkie globalne potęgi. USA, Unia Europejska [...]

PRAWO AUTORSKIE
Czym jest „El Clasico”? Czyli o nieudanej próbie zarejestrowania znaku towarowego.
El Clasico, czyli potyczki Realu Madryt z FC Barceloną to coś więcej niż mecz. To starcie niepodległościowych dążeń Katalonii z hiszpańskim centralizmem. To symbol rywalizacji, okazja do spotkań, źródło (nie tylko sportowych) emocji. Ale nie znak towarowy. Do takiego wniosku doszedł Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, z którym zgodził się Sąd Unii Europejskiej w [...]


EVENTY
Sposoby walki z marketingiem pasożytniczym
Marketing pasożytniczy (ambush marketing) jest zjawiskiem niejednorodnym, a praktyki określane tym terminem cechuje zróżnicowanie, zarówno pod względem zakresu, natężenia, formy, jak i treści. Nie znaczy to jednak, że przedsiębiorcy nie mają możliwości obrony przed negatywnymi skutkami tego typu działań. Istnieje wiele definicji pojęcia marketingu pasożytniczego. Najbardziej kompleksową nadała Komisja Europejska. Przyjęła, że w ogólnym znaczeniu [...]


INTERNET
Czy „ślepy pozew” pozwoli zwalczyć hejt w Internecie?
Użytkownicy Internetu, w którym obecnie spędzamy coraz więcej czasu, korzystają z anonimowości. Często nie przebierają w słowach, wyrażając krytykę, frustrację lub odmienne poglądy. W efekcie regularnie dochodzi do naruszenia dóbr osobistych internautów, firm i instytucji, którzy nie mają dostępu do skutecznych narzędzi, które służą ochronie swoich praw. Ministerstwo Sprawiedliwości podjęło próbę, aby zmienić ten stan [...]


INTERNET
W jakim wieku dzieci mogą legalnie korzystać z mediów społecznościowych i innych usług w sieci?
Tragedia we Włoszech W styczniu 2021 r. Włochy przeżyły szok, gdy wyszło na jaw, że 10-letnia dziewczynka zmarła po próbie wykonania wyzwania (tzw. „pass out challenge" - polegającego na samodzielnym przyduszaniu się aż do omdlenia), aby zaimponować rówieśnikom w mediach społecznościowych. W wyniku tego zdarzenia włoski organ ochrony danych osobowych nakazał platformie TikTok tymczasowe zawieszenie [...]


DANE OSOBOWE
UODO wszczyna kontrolę serwisu "VINTED", który żąda od użytkowników kopii dokumentów tożsamości
Wniosek do litewskiego UODO Dnia 24 marca 2021 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) złożył wniosek do swojego litewskiego odpowiednika w celu przeprowadzenia kontroli litewskiej spółki zarządzającej serwisem internetowym Vinted, będącym platformą umożliwiającą konsumentom sprzedaż i wymianę używanych ubrań. Powodem wszczęcia postępowania są liczne skargi do UODO, w których użytkownicy serwisu skarżą się, że wypłata [...]


EVENTY
Jak skutecznie przełożyć imprezę na późniejszy termin?
Dzień 4 marca 2020 r. branża MICE zapamięta na długo. To właśnie wtedy w Polsce rozpoczęła się fala zachorowań na COVID-19. Wraz z ogłoszeniem – 20 marca ub.r. – stanu epidemii, rząd wprowadził restrykcyjne ograniczenia, w tym w zakresie gromadzenia się ludności. Co oczywiste wiązało się to m.in. z zakazem organizowania eventów, konferencji, wydarzeń kulturalnych [...]


B+R (R&D)
Robotyzacja i automatyzacja w świetle przepisów prawa pracy
Zrobotyzowana Automatyzacja Procesów (RPA - Robotic Process Automation), która rewolucjonizuje rynek pracy, to nic innego jak naśladowanie ludzkich działań w celu wykonania sekwencji kroków prowadzących do konkretne­go działania bez ingerencji człowieka. RPA nie ma na celu zastąpienia ludz­kiej pracy przez roboty, ale przez odpowiednio zaprojektowane do tego oprogramowanie, które pozwoli na skonfigurowanie i automatyzację istniejących [...]


EVENTY
COVID-19: wytyczne dla instytucji artystycznych oraz organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu opublikowało wytyczne dla branży artystycznej i rozrywkowej. Wśród nich znalazły się wytyczne dla instytucji artystycznych oraz organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych. Opublikowane wytyczne dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce obejmują m.in. następujące zagadnienia: Wewnętrzne zasady organizatora wydarzenia. Zasady pracy artystycznej i wykonawczej. [...]


B+R (R&D)
Jak unikać konfliktów przy wdrażaniu automatyki i robotyki?
Lepiej zapobiegać, niż leczyć – mówi stare porzekadło. Remedium na większość konfliktów, do jakich dochodzi między zamawiającym a wykonawcą, jest dobrze napisana, skrojona pod potrzeby obu stron umowa. Aby zminimalizować ryzyko pata w przyszłości, w kontrakcie powinny zostać uwzględnione określone zagadnienia. Omawiamy je w tym artykule. Niezależnie od tego, czy chodzi o zamówienie u wykonawcy [...]


O nas

LSW IP BLOG – o tym, co najważniejsze i inspirujące
w prawie własności intelektualnej, w tym m.in.
prawie autorskim, filmowym, reklamy, mediów, Internetu
dóbr osobistych i nowych technologii.

Nasz blog kierowany jest do twórców, producentów, ludzi mediów i branż kreatywnych,

jak również ludzi biznesu, którzy z własnością intelektualną stykają się na co dzień.
Dotykać będzie aspektów kultury, technologii, sztuki, rozrywki, reklamy, sportu, nauki.

Omawiamy ciekawe i przełomowe orzeczenia, przedstawiamy nasze
analizy i komentarze, zwracamy uwagę na praktyczne problemy
związane ze stosowaniem przepisów.

Blog tworzy zespół firmy prawniczej
LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy


BRAND
Spór o „Satan shoes”, czyli o próbie ochrony znaku towarowego Nike i zakresie swobody w modyfikowaniu produktów projektantów
MSCHF, kolektyw artystyczny z Brooklynu, przerobił i sprzedał 666 par butów modelu Air Max 97. W podeszwie „Satan shoes” znajdowała się kropla ludzkiej krwi, przy sznurówkach pentagramy, a na boku został wyszyty biblijny cytat: „Luke 10:18”. Nike pozwało MSCHF za wykorzystanie ich znaku towarowego i domagało się odszkodowania za poniesione straty wizerunkowe. Sprawa nie ustanowiła jednak [...]


B+R (R&D)
Prywatność i dane osobowe w procesach automatyzacji w biznesie
Robotyzacja i automatyzacja to element rozwiniętych gospodarek już od kilkudziesięciu lat. Dalszy rozwój tych dziedzin przez wdrażanie sztucznej inteligencji i innych form automatyzacji jest procesem nieuniknionym i dającym unikalną szansę na skok technologiczny oraz poprawienie wydajności nie tylko w odniesieniu do poszczególnych przedsiębiorców, ale także państw. Świadomość tego mają wszystkie globalne potęgi. USA, Unia Europejska [...]


PRAWO AUTORSKIE
Czym jest „El Clasico”? Czyli o nieudanej próbie zarejestrowania znaku towarowego.
El Clasico, czyli potyczki Realu Madryt z FC Barceloną to coś więcej niż mecz. To starcie niepodległościowych dążeń Katalonii z hiszpańskim centralizmem. To symbol rywalizacji, okazja do spotkań, źródło (nie tylko sportowych) emocji. Ale nie znak towarowy. Do takiego wniosku doszedł Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, z którym zgodził się Sąd Unii Europejskiej w [...]


EVENTY
Sposoby walki z marketingiem pasożytniczym
Marketing pasożytniczy (ambush marketing) jest zjawiskiem niejednorodnym, a praktyki określane tym terminem cechuje zróżnicowanie, zarówno pod względem zakresu, natężenia, formy, jak i treści. Nie znaczy to jednak, że przedsiębiorcy nie mają możliwości obrony przed negatywnymi skutkami tego typu działań. Istnieje wiele definicji pojęcia marketingu pasożytniczego. Najbardziej kompleksową nadała Komisja Europejska. Przyjęła, że w ogólnym znaczeniu [...]


INTERNET
Czy „ślepy pozew” pozwoli zwalczyć hejt w Internecie?
Użytkownicy Internetu, w którym obecnie spędzamy coraz więcej czasu, korzystają z anonimowości. Często nie przebierają w słowach, wyrażając krytykę, frustrację lub odmienne poglądy. W efekcie regularnie dochodzi do naruszenia dóbr osobistych internautów, firm i instytucji, którzy nie mają dostępu do skutecznych narzędzi, które służą ochronie swoich praw. Ministerstwo Sprawiedliwości podjęło próbę, aby zmienić ten stan [...]


INTERNET
W jakim wieku dzieci mogą legalnie korzystać z mediów społecznościowych i innych usług w sieci?
Tragedia we Włoszech W styczniu 2021 r. Włochy przeżyły szok, gdy wyszło na jaw, że 10-letnia dziewczynka zmarła po próbie wykonania wyzwania (tzw. „pass out challenge" - polegającego na samodzielnym przyduszaniu się aż do omdlenia), aby zaimponować rówieśnikom w mediach społecznościowych. W wyniku tego zdarzenia włoski organ ochrony danych osobowych nakazał platformie TikTok tymczasowe zawieszenie [...]


DANE OSOBOWE
UODO wszczyna kontrolę serwisu "VINTED", który żąda od użytkowników kopii dokumentów tożsamości
Wniosek do litewskiego UODO Dnia 24 marca 2021 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) złożył wniosek do swojego litewskiego odpowiednika w celu przeprowadzenia kontroli litewskiej spółki zarządzającej serwisem internetowym Vinted, będącym platformą umożliwiającą konsumentom sprzedaż i wymianę używanych ubrań. Powodem wszczęcia postępowania są liczne skargi do UODO, w których użytkownicy serwisu skarżą się, że wypłata [...]


EVENTY
Jak skutecznie przełożyć imprezę na późniejszy termin?
Dzień 4 marca 2020 r. branża MICE zapamięta na długo. To właśnie wtedy w Polsce rozpoczęła się fala zachorowań na COVID-19. Wraz z ogłoszeniem – 20 marca ub.r. – stanu epidemii, rząd wprowadził restrykcyjne ograniczenia, w tym w zakresie gromadzenia się ludności. Co oczywiste wiązało się to m.in. z zakazem organizowania eventów, konferencji, wydarzeń kulturalnych [...]


B+R (R&D)
Robotyzacja i automatyzacja w świetle przepisów prawa pracy
Zrobotyzowana Automatyzacja Procesów (RPA - Robotic Process Automation), która rewolucjonizuje rynek pracy, to nic innego jak naśladowanie ludzkich działań w celu wykonania sekwencji kroków prowadzących do konkretne­go działania bez ingerencji człowieka. RPA nie ma na celu zastąpienia ludz­kiej pracy przez roboty, ale przez odpowiednio zaprojektowane do tego oprogramowanie, które pozwoli na skonfigurowanie i automatyzację istniejących [...]


EVENTY
COVID-19: wytyczne dla instytucji artystycznych oraz organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu opublikowało wytyczne dla branży artystycznej i rozrywkowej. Wśród nich znalazły się wytyczne dla instytucji artystycznych oraz organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych. Opublikowane wytyczne dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce obejmują m.in. następujące zagadnienia: Wewnętrzne zasady organizatora wydarzenia. Zasady pracy artystycznej i wykonawczej. [...]